Klarhed om indregning af gearing for forvaltere af private equity- og venturefonde
Finanstilsynet udsendte den 17. december 2024 en vejledende udtalelse, der fastlagde en ny praksis for, hvordan forvaltere af alternative investeringsfonde skal indregne gearing, der eksisterer i unoterede selskaber kontrolleret af en alternativ investeringsfond. For så vidt angår hvordan forvaltere af private equity- og venturefonde skal indregne gearing, har der dog indtil nu fortsat hersket uklarhed. Med henblik på at eliminere denne uklarhed, har Finanstilsynet den 4. december 2025 offentliggjort et nyt spørgsmål og svar om forvaltere af private equity- og venture fondes indregning af gearing, der gælder som supplement til den tidligere udsendte vejledende udtalelse.
Baggrund
Finanstilsynets tidligere praksis samt dets udsendelse af vejledende udtalelse af 17. december 2024
Efter FAIF-loven[1] er det påkrævet, at en forvalter løbende opgør værdien af aktiverne i de alternative investeringsfonde, der forvaltes af den pågældende enten direkte eller indirekte. Hvis værdien af aktiverne i de alternative investeringsfonde, som en forvalter har under forvaltning, sammenlagt overskrider den i FAIF-loven fastsat tærskelværdi, så kræves der tilladelse som forvalter af alternative investeringsfonde. Hvis værdien af aktiverne i de alternative investeringsfonde, som en forvalter har under forvaltning, sammenlagt holder sig under den i FAIF-loven fastsatte tærskelværdi, så er det tilstrækkeligt at være registreret som forvalter af alternative investeringsfonde. Om tærskelværdien er EUR 100 mio. eller EUR 500 mio. afhænger blandt andet af, om der forvaltes gearede alternative investeringsfonde. Gearing er dermed væsentlig ikke kun for risikostyring og rapportering, men også helt grundlæggende for, hvornår der kræves tilladelse frem for registrering som forvalter af alternative investeringsfonde.
I 2017 lagde Finanstilsynet sin praksis for indregning af gearing om som følge af en afgørelse fra Erhvervsankenævnet. Deres praksis var herefter og indtil 17. december 2024, at en forvalter af alternative investeringsfonde ikke skulle indregne en eksponering i gearingen, hvis eksponeringen fandtes i et underliggende unoteret selskab kontrolleret af en alternativ investeringsfond, og der ikke forelå gælds-, garanti-, eller kautionsforpligtelser på niveauet for den alternative investeringsfond.
Den 17. december 2024 udsendte Finanstilsynet en vejledende udtalelse om indregning af gearing placeret i unoterede selskaber[2]. Praksis er herefter, at en forvalter skal indregne en eksponering i gearingen, uanset om denne findes i en alternativ investeringsfond, eller i et unoteret selskab kontrolleret af den alternative investeringsfond, såfremt den alternative investeringsfonds investeringsstrategi går ud på at investere i et eller flere aktiver – hvad enten det er fast ejendom, solcelleparker, skov eller andre aktiver – gennem et eller flere unoterede selskaber. En forvalter skal derimod forsat ikke indregne en eksponering i gearingen, der findes i et unoteret selskab kontrolleret af den alternative investeringsfond, hvis den alternative investeringsfonds investeringsstrategi går ud på at erhverve kontrol over unoterede selskaber.
Finanstilsynets praksis baserer sig på en fortolkning af en undtagelsesbestemmelse i FAIF niveau-2-forordningen[3]. Fortolkningen bringes med den nye praksis i overensstemmelse med den fortolkning, der er anlagt af den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA).
Uklarhed om indregning af gearing for forvaltere af private equity- og venturefonde
Private equity- og venturefonde er blandt de typer af fonde, der har en investeringspolitik, der går ud på at erhverve kontrol over unoterede selskaber.
Baseret på den tidligere praksis, er der i forhold til forvaltere af private equity- og venturefonde ikke indregnet eksponering i gearingen, såfremt eksponeringen findes i et underliggende unoteret selskab. Det gælder derfor bl.a. eksponering optaget af et underliggende unoteret holdingselskab, der typisk vil være i form af akkvisitionsfinansiering til brug for erhvervelsen af et unoteret porteføljeselskab. Det gælder derfor bl.a. også eksponering optaget af et unoterede porteføljeselskab, der typisk vil være i form af driftsfinansiering. Det forudsættes, at der ikke er relaterede gælds-, garanti- eller kautionsforpligtelser på niveauet for den pågældende private equity- eller venturefond.
Det har til trods for, og til dels i lyset af, Finanstilsynets vejledende udtalelse og den nye praksis, været uklart, om der i forhold til forvaltere af private equity- og venturefonde fortsat kan undlades indregning af eksponering i gearingen, både for så vidt angår eksponering optaget af et underliggende unoteret holdingselskab og for så vidt angår eksponering optaget af et unoterede porteføljeselskab. Fortsat under forudsætning af, at der ikke er relaterede gælds-, garanti- eller kautionsforpligtelser på niveauet for den pågældende private equity- eller venturefond.
Vi har tidligere været i dialog med Finanstilsynet omkring denne uklarhed.[4]
Finanstilsynets nye spørgsmål og svar
Den 4. december 2025 har Finanstilsynet offentliggjort et nyt spørgsmål og svar om forvaltere af private equity- og venturefondes indregning af gearing[5]. Disse gælder ifølge Finanstilsynet som supplement til Finanstilsynets vejledende udtalelse.
Med det nye spørgsmål og svar gøres det fuldkommen klart, at forvaltere af private equity- og venturefonde fortsat kan undlade indregning af eksponering i gearingen, hvad enten denne findes i et underliggende unoteret holdingselskab, eller i et unoteret porteføljeselskab.
Det indebærer bl.a., at en forvalter af en private equity- eller venturefond kan undlade indregning af eksponering i form af akkvisitionsfinansiering optaget af et underliggende unoteret holdingselskab til brug for erhvervelsen af et unoteret porteføljeselskab. Det indebærer bl.a. også, at en forvalter af en private equity- eller venturefond kan undlade indregning af eksponering i form af driftsfinansiering optaget af et unoteret porteføljeselskab.
Dette gælder fortsat kun under forudsætning af, at der ikke er relaterede gælds-, garanti- eller kautionsforpligtelser på niveauet for den pågældende private equity- eller venturefond.
Retsstillingen kan grafisk opstilles som følger:
Finanstilsynet slår med dets nye spørgsmål og svar desuden fast, hvad der allerede fremgår klart af Finanstilsynets vejledende udtalelse. Nemlig at ovenstående er en særlig undtagelse, der alene gælder for forvaltere af private equity- og venturefonde, idet disse har som investeringsstrategi at erhverve kontrol over selskaber.
Når det drejer sig om alternative investeringsfonde, der har som investeringsstrategi at investere i et eller flere aktiver – hvad enten det er fast ejendom, solcelleparker, skov eller andre aktiver – gennem et eller flere underliggende unoterede holdingselskaber, der er kontrolleret af den alternative investeringsfond, skal forvalteren indregne eksponering i de underliggende unoterede holdingselskaber i gearingen.
Betydning for forvaltere af private equity- og venturefonde
Praksis for hvordan forvaltere af private equity- og venturefonde skal indregne gearing har generelt set stor betydning. Gearing har betydning ikke kun for risikostyring og rapportering, men også for, hvornår en forvalter skal søge om tilladelse, fordi registrering ikke længere er tilstrækkelig.
Med det af Finanstilsynet offentliggjorte nye spørgsmål og svar står det klart, at Finanstilsynets vejledende udtalelse af 17. december 2025 ikke skal tages til indtægt for, at forvaltere af private equity- og venturefonde skal indregne gearing anderledes end hidtil.
Forvaltere af private equity- og venturefonde, der indtil nu har været i tvivl eller haft en anden opfattelse, enten som følge af Finanstilsynets vejledende udtalelse eller efterfølgende udmeldinger fra Finanstilsynet, får således nu klarhed om retsstillingen.
Tag endelig kontakt til DLA Piper gennem forfatterne til denne artikel, hvis du har behov for rådgivning. Vi står til rådighed, hvad enten du blot har behov for at vide mere om Finanstilsynet generelle praksis vedrørende indregning af gearing, eller du har behov for at vide mere om hvordan forvaltere af private equity- og venturefonde konkret skal indregne gearing.
[1] Lov nr. 598 af 12. juni 2013 om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. med senere ændringer.
[3] Artikel 6(3), 2. pkt. i Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 231/2013 af 19. december 2012 om udbygning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/61/EU for så vidt angår undtagelser, generelle vilkår for drift, depositarer, gearing, gennemsigtighed og tilsyn.
[4] På baggrund af denne dialog, såvel som på baggrund af selve udsendelsen af Finanstilsynets vejledende udtalelse, har vi tidligere offentliggjort faglige nyheder under overskrifterne ”Ny praksis om forvaltere af alternative investeringsfondes indregning af gearing”, offentliggjort den 18. december 2024, og ”Private equity fondes akkvisitionsfinansiering i lyset af ny praksis”, offentliggjort den 31. januar 2025. Disse faglige nyheder er nu trukket tilbage, idet nærværende nye faglige nyhed vurderes at give det fulde og retvisende billede af gældende ret under inddragelse af det nye spørgsmål og svar om forvaltere af private equity- og venturefondes indregning af gearing.