Manglende mulighed for ordinær genoptagelse af de nye ejendomsvurderinger af erhvervsejendomme
De forsinkede ejendomsvurderinger rejser fortsat væsentlige spørgsmål. Et af dem er, hvordan muligheden for ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 33, stk. 1, kan udnyttes, når vurderingerne først udsendes årevis efter vurderingsterminen.
En vurdering foretaget på fejlagtigt grundlag kan genoptages efter henvendelse fra grundejeren senest den 1. maj i det fjerde år efter udløbet af det kalenderår, hvor den fejlagtige vurdering første gang blev foretaget. Vurderingsstyrelsen fortolker dette som det fjerde år efter vurderingsårets udløb.
Frist udløber på forhånd
Genoptagelsesfristen har historisk ikke givet anledning til udfordringer, da ejendomsvurderingerne blev udsendt i umiddelbar forlængelse af terminerne.
Med de forsinkede 2021-vurderinger bliver problemet konkret. Vurderingerne har termin den 1. marts 2021, men udsendes først i skrivende stund. Fristen for ordinær genoptagelse udløb derfor den 1. maj 2025, og derfor udløber fristen for ordinær genoptagelse, før grundejeren overhovedet har modtaget sin vurdering.
Vurderingsstyrelsen henviser til ekstraordinær genoptagelse som alternativ. Problemet er, at ekstraordinær genoptagelse kun har fremadrettet skattemæssig virkning og ikke oprindelig skattemæssig virkning som ved ordinær genoptagelse.
For de fleste vil ekstraordinær genoptagelse af en 2021-vurdering derfor være uden reel betydning, da genoptagelsen ikke får virkning for de relevante skatteår.
Klageadgangen består, men er problematisk ved ejerskifte
Dette understreger vigtigheden af at påklage fejlagtige vurderinger inden for klagefristen og forud herfor at få behandlet eventuelle fejl i deklarationsfasen. Det kan blive både den første og sidste mulighed for at få rettet en fejlagtig vurdering.
Sker der ejerskifte i tiden omkring udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger, kan problemet blive særligt alvorligt. Har den tidligere grundejer modtaget en fejlagtig 2021-vurdering uden at klage inden for fristen på 90 dage, står den nye grundejer uden mulighed for at få ændret de tidligere vurderinger.
Den nye grundejer kan hverken klage eller anmode om ordinær genoptagelse og risikerer dermed at blive låst til en fejlagtig vurdering som følge af indekserede vurderinger indtil 2027.
Retssikkerheden under pres
Det er problematisk, at grundejere stilles ringere på grund af Vurderingsstyrelsens egen sagsbehandlingstid og derved mister muligheden for at få rettet deres vurderinger.
Der er særlig grund til bekymring, når myndighedernes sagsbehandlingstid medfører, at borgere og virksomheder reelt bliver stillet ringere. Det er desværre blevet situationen på ejendomsvurderingsområdet, hvor både eksisterende og nye grundejere reelt fratages muligheden for at få prøvet deres beskatningsgrundlag for betaling af ejendomsskatter.
Hvad kan I gøre?
Modtager I en forsinket ejendomsvurdering, så sørg for at tjekke, om den er retvisende. Ellers risikerer I at blive låst til et fejlagtigt skattegrundlag for en periode fremover.
Hos DLA Piper følger vi udviklingen tæt. Kontakt os, hvis I har spørgsmål eller ønsker hjælp til at gennemgå jeres vurdering og forberede en klage eller genoptagelsesanmodning.